2013年2月6日 星期三

1968


88虛歲
88 anos na idade nominal
88 years old in nominal age





米壽之年的葉景呂又一次在兒童節這天拍攝了半身胸像,他依然身著對襟短褂,頭部微微右傾,上衣兜裡依然插著一支鋼筆,照片攝於福州時代照相館。

在這張肖像中,葉景呂面帶微笑,怡然地注視著鏡頭,把人生最後的溫暖留給了自己,也永遠地留給了世人。



-------------


Uma fotografia de busto de Ye Jinglü foi tirada novamente no Dia Internacional da Criança neste seu “ano da longevidade de arroz”. Ele usa novamente um casaco curto de linho. Inclina a cabeça ligeiramente para a direita e tem uma caneta pendurada no bolso superior do casaco. A fotografia foi tirada no Estúdio Fotográfico Fuzhou Times.

Ye Jinglü olha para a câmara de forma tranquila, com um sorriso no rosto, legando o último calor da sua vida a si mesmo e ao mundo.
A inscrição caligráfica Shi Shou Zhe Xiang (是寿者相) significa “as aparências da vida de longevidade”. Está escrita em papel xuan montado na primeira página do álbum e foi efectuada pelo artista de Fuzhou Chen Zifen, a pedido de Ye Jinglü, em Janeiro de 1956. A citação, retirada de uma escritura budista, traduz o fenómeno da continuação perpétua da vida, uma após a outra, sem parar. 

Chen Zifen (1898-1976), originalmente de nome Qi, era natural de Changle, Fujian. Foi designado investigador no Instituto de Investigação de Cultura e História de Fujian. Foi também escolhido pelo círculo das belas artes para Presidente da Associação de Investigação da Pintura Tradicional Chinesa, para Vice-presidente da Delegação de Fujian da Associação de Artistas da China e para Presidente da Associação Municipal de Artistas de Fuzhou. Os seus trabalhos incluem Um Registo Simples da Pedra de Shoushan, Uma Colecção de Dísticos em Escrita de Oráculo em Osso, Uma Colecção de Dísticos no Estilo Caligráfico de Zhou Wen e Uma Antologia Classificada dos Caracteres Chineses em Moedas Antigas. Em 1956, Chen Zifen pintou a obra Pintura da Longevidade Ilimitada numa série de cinco painéis que transformou num único painel de laca esculpida, em exibição no Salão Fujian do Grande Palácio do Povo em Pequim.



-------------


It was once again Children’s Day when Ye Jinglü had this bust portrait taken in his “year of rice longevity.” He again wears a lined short coat. He leans his head slightly to the right, a pen clipped in the upper pocket of this coat. The photo was taken in the Fuzhou Times Photo Studio. 

Ye Jinglü looks at the lens in leisurely fashion, with a smile on his face, bequeathing the last warmth of his life to himself and to the world.
The calligraphy inscription Shi Shou Zhe Xiang (是寿者相) means “the appearances of the life of longevity.” It is written on Xuan paper mounted on the first page of the album and was done by the Fuzhou artist Chen Zifen at Ye Jinglü’s request in January 1956. The quotation, taken from a Buddhist scripture, means the phenomenon of the eternal continuation of life, one after another without stopping. 


Chen Zifen (1898-1976), originally named Qi, was from Changle, Fujian. He was engaged as a research fellow of the Fujian Provincial Research Institute of Culture and History. He was also selected by the fine arts circle as the president of the Traditional Chinese Painting Research Association, the vice president of the Fujian Branch of the China Artists Association, and the president of the Fuzhou Municipal Artists Association. His works include A Simple Record of Shoushan Stone, A Collection of Couplets in Oracle Bone Script, A Collection of Couplets in the Calligraphic Style of Zhou Wen, and A Classified Anthology of the Chinese Characters on Ancient Coins. In 1956, Chen Zifen painted the Painting of Boundless Longevity on a series of five screens and made them into a carved lacquer screen piece, which is displayed in the Fujian Hall in Beijing’s Great Hall of the People.



沒有留言:

張貼留言